Lucepedia

Digitale theologische encyclopedie

Verantwoordelijke redacteur dossier: Karin Leeuwenhoek
Dossiers » Theologisch Debat » wetenschappelijke artikelen » ‘Het Visioen van Gabriël en de Messias, zoon van Jozef. Een Dode Zeerol in steen en het ontstaan van het christendom’

‘Het Visioen van Gabriël en de Messias, zoon van Jozef. Een Dode Zeerol in steen en het ontstaan van het christendom’

Mladen Popovic, ‘Het Visioen van Gabriël en de Messias, zoon van Jozef. Een Dode Zeerol in steen en het ontstaan van het christendom’, in: Theologisch Debat 1-2009, p. 24-28.
Dr. Mladen Popovic geeft leiding aan het Qumran Instituut, Rijksuniversiteit Groningen en was lid van de redactie van Theologisch Debat.

In de zomer van 2008 was er in de internationale media enige opwinding over een beschreven steen die dateert rondom het begin van onze jaartelling. Op de steen staat in twee kolommen een Hebreeuwse tekst geschreven waarin een apocalyptisch scenario wordt geschetst, maar de tekst is niet meer overal goed te lezen. Wetenschappers noemden de tekst ‘Visioen van Gabriël’ omdat de tekst in de eerste persoon is opgesteld en mogelijk door Gabriël wordt uitgesproken.

Op een cruciale plaats wil de Israëlische Bijbelwetenschapper Knohl een verwijzing naar de opstanding uit de dood na drie dagen van een Messiasfiguur lezen. 

Knohl identificeert de David en Efraïm uit de tekst als twee messiaanse figuren. God zou de Davidische Messias opdracht geven om aan de Messiasfiguur Efraïm te vragen een teken te plaatsen (regels 16–17). Op grond van latere rabbijnse tradities stelt Knohl voor om Efraïm te identificeren als de Messias Efraïm, zoon van Jozef. En op grond van Jeremia 31:8 en Hosea 11:1–8 denkt Knohl dat het bij Efraïm gaat om een lijdend Messiasfiguur. Het meest opzienbarende element van Knohls hypothese is gebaseerd op zijn suggestie van de slecht te lezen regel 80. Hij stelt voor te lezen: ‘In drie dagen, leef!, ik, Gabriël beveel het jou.’

De vroege christenen zouden door een dergelijke Joodse messiaanse traditie geïnspireerd kunnen zijn geweest in hun karakterisering van Jezus als een lijdende, stervende en verrijzende Messias.

Of het Visioen van Gabriël inderdaad een nieuw licht werpt op Jezus’ zelfverstaan en de betekenis van het Laatste Avondmaal is echter een vraag waarvoor deze tekst volgens Popovic vooralsnog te weinig bewijsmateriaal aandraagt.

Het tijdschrift Theologisch Debat is per december 2011 opgehouden te bestaan en heeft de bestaande jaargangen om niet digitaal ter beschikking gesteld aan Lucepedia.


Bron: Tilburg School of Catholic Theology
Gekoppeld bestand: Bekijk / download