Het verschil dat bestaat tussen de historische en culturele situatie van Noord-Amerikaanse studenten en de wereld zoals deze beschreven is door bijbelse auteurs, vormt een probleem voor theologische en religieuze educatie. Terwijl de bijbelse auteurs 'fantasie-verhalen' vertellen vol wonderen en magie, legt het wetenschappelijke en technologische paradigma, dat overheersend is in de Westerse cultuur, de nadruk op het verzamelen van objectieve feiten in naam van efficiëntie en pragmatisme. Het theologisch onderwijs reageert op deze situatie met een programma over historische kritiek of een vorm van biblicisme, beiden gebruikmakend van de objectivistische benadering op onderwijs. Wat nodig is in de theologische educatie is een benadering die de bijbel opnieuw mythologiseert, waardoor het studenten mogelijk maakt om de theologische boodschap van de tekst te begrijpen in hun culturele en historische situatie. Eén manier waarop deze benadering kan worden aangemoedigd, is door het onderwijs van de bijbelse tekst te combineren met verhalen van deze tijd, uit de populaire cultuur.
Jason Lief, Challenging the Objectivist Paradigm: Teaching Biblical Theology with J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, and Guillermo del Toro, in: Teaching theology & religion, Oxford: Blackwell, 12 (2009), issue 4, p. 321-332, via PiCarta beschikbaar bij verscheidene universiteiten.