
Het begrip ‘schepping’  roept een aantal associaties op: ten eerste de hedendaags populaire of veelbesproken  benadering van schepping zoals het zich verhoudt tot wetenschappelijke  verklaringen voor het ontstaan van het universum, bijvoorbeeld de theorie van  de oerknal. Het woord schepping wordt dan in verband gebracht met creationisten  die het Bijbelse scheppingsverhaal voor letterlijk waar houden. Ook voorstanders  van de zogenaamde Intelligent Design theorie mengen zich in dit debat. Een  tweede benadering is meer literair en bekijkt het Bijbelse scheppingsverhaal  tegen de achtergrond van een veelvoud aan scheppingsmythen die in de oudheid in  Mesopotamië en omringende landen circuleerde. De nadruk komt hier eerder te  liggen op gelijkenis en continuïteit dan op polemiek. Een derde benadering wil  schepping niet zozeer als een kosmologisch beginpunt zien, maar eerder als  uitdrukking van het menselijke heil wil zien. Deze tendens om de schepping niet  apart, maar altijd als uitdrukking van geloofsinhoud te zien, is vooral in het Jodendom  terug te vinden. Tenslotte kan schepping op een ontologische wijze benaderd  worden. Een tweetal begrippen speelt hier een rol: creatio continua en creatio  ex nihilo. Met het eerste begrip wordt aangeduid dat schepping geen eenmalig,  maar een voortdurend proces van zijnsbewaring is. Creatio ex nihilo verwijst  naar het unieke van schepping, namelijk de wijze waarop zijnden uit het niets  tevoorschijn komen.    
            
             
                
 Lees verder »