Lucepedia

Digitale theologische encyclopedie

Verantwoordelijke redacteur dossier: Karin Leeuwenhoek
Dossiers » Bonaventura » andere online bronnen » Francis of Assisi and Bonaventure’s Theology of the Cross

Francis of Assisi and Bonaventure’s Theology of the Cross

Noel Muscat OFM, Francis of Assisi and Bonaventure’s Theology of the Cross

Artikel van 18 pagina’s, geschreven door franciscaan Noel Muscat OFM. Deze Maltese franciscaan en theoloog schreef aan het eind van de jaren ’80 aan de pauselijke universiteit Antonianum in Rome een dissertatie van 271 pagina’s over dit onderwerp (The Life of Saint Francis in the Light of Saint Bonaventure’s Theology on the ‘Verbum Crucifixum’, Malta: TAU Edition, 1989.).

Het artikel gaat over de manier waarop Bonaventura de figuur van Sint Franciscus presenteert in zijn Legenda Maior Sancti Francisci, de grote levensbeschrijving van de heilige Franciscus. Bonaventura was zeer goed bekend met de biografische bronnen van het leven van Franciscus, in het bijzonder die van Thomas van Celano en Julian van Speyer, en heeft diverse metgezellen van de heilige die in 1260 nog in leven waren persoonlijk ontmoet en gesproken. Toch heeft Bonaventura waarschijnlijk niet bedoeld een historisch getrouw beeld van Franciscus te schetsen. Het artikel gaat na welk beeld van Franciscus Bonaventura wilde geven: de Franciscus van de geschiedenis en zoals de eerste metgezellen hem kenden, of de mythische Franciscus aan wie de Orde van de Minderbroeders, twee generaties later, misschien de voorkeur gaf?

Het doel van dit artikel is het analyseren van het door Bonaventura gepresenteerde Franciscus-icoon in de Legenda Maior, met name in de proloog, tegen de achtergrond van de theologie van het kruis (theologia crucis) van de Serafijnse Leraar. Het kruis is een centraal thema in de theologie van Bonaventura. Hij presenteert in lijn hiermee dan ook een icoon van de gestigmatiseerde Franciscus en benadrukt daarmee de conformitas (conformiteit) tussen Christus en Franciscus, die overigens nog verder zou worden uitgewerkt in de latere bronnen van de veertiende eeuw.

De auteur benadrukt dat Bonaventura’s geschriften allereerst bestemd waren voor zijn medebroeders van de franciscanenorde. Franciscus werd door Bonaventura letterlijk en figuurlijk als ordestichter gepresenteerd: naast de stichter van de orde was hij de figuur die voor eenheid binnen de orde kon zorgen. Bonaventura, die minister-generaal van de orde was, zette daarom een beeld, een icoon, van de heilige neer dat kon dienen als model ter navolging door de ordebroeders: de gestigmatiseerde Franciscus als een waarlijk navolger van de gekruisigde Christus.



Bron: Tilburg School of Catholic Theology
Externe link: Lees het artikel